Ohnout nebo zlomit

Ohnout nebo zlomit

Send by e-mail
  • Známe je, líbí se nám a je po nich dodnes velká sháňka, i když jejich cena není nízká. Na židlích „thonetkách“ sedíme v českých hospůdkách i kavárnách, na typicky zohýbaný věšák si zase věšíme kabáty. Židle značky Thonet letos oslaví 180 let a zároveň si připomínáme 150 let od úmrtí jejího stvořitele.



    Když Michael Thonet (2.7.1796 - 3.3.1871) poprvé představil v roce 1841 na průmyslové výstavě v Koblenzi svoji židli z ohýbaného dřeva, netušil, jakou slávu mu v budoucnu přinese. Tento vyučený truhlář, který se narodil blízko německé Koblenze, vymyslel a následně zdokonalil postup výroby ohýbaného nábytku, který obdivujeme, a hlavně užíváme dodnes. Thonet po mnohých pokusech a omylech vyvinul jedinečný způsob laminování dřeva napařováním malých kousků dřeva a zbytků. Ohýbal je vložením do litinových forem a nechal uschnout, čímž se vytvořil silný jediný kus dřeva. K jeho velikému rozmachu velmi pomohl kníže Metternich, který mu poradil přesídlit s výrobou do Vídně, a také mu pomohl získat první patenty na jeho výrobní postupy. Heslem Michaela Thoneta bylo: “Ohnout nebo zlomit!“ 

    Ohýbaný nábytek značky Thonet se vyráběl i v továrnách u nás, v moravských Koryčanech, ve Vsetíně a od roku 1861 až dodnes v továrně v Bystřici pod Hostýnem, po znárodnění v roce 1946 pod značkou TON. Dnes je TON akciovou společností, úspěšně pokračuje v thonetovské tradici a je vyhledávaným  dodavatelem vybavení do restaurací. Nejprodávanějším kusem nábytku, který vytvořil Michal Thonet je židle s číslem 14, jen v letech 1859 - 1939 se jí prodalo po celém světě více než 40 milionů kusů. 

    postup

    Doba přípravy

    Doba přípravy
    -
    Doba vaření
    -

    Počet porcí

    -

    Ingredience

    Přihlásit k odběru newsletteru

    Přihlašte se k odběru newsletteru a budeme Vám pravidelně zasílat nové články do e-mailu. Váš kontaktní email bude použit pouze za účelem zasílání našeho newsletteru, nebude předáván žádnému dalšímu subjektu. Zasílání můžete kdykoli ukončit kliknutím na link ve zprávě, kterou Vám bude newsletter doručen.