Výlovy – malebná součást podzimu

Výlovy – malebná součást podzimu

Send by e-mail

 
 
  • Autor: Milan BallikAč sladkovodní ryby nejsou v nabídce restaurací významným tématem, v jejich chovu jsme přeborníky. Zaměřme se proto dnes na rybníkářství. 



    Na území České republiky nalezneme okolo 24 tisíc rybníků s celkovou rozlohou přes 50 000 hektarů. Plus mínus osmdesát procent z nich se využívá pro chov ryb. Zajímavá jsou i čísla o kvantu tržních ryb. V roce 2015 to bylo 20 200 tun, z toho 19 570 tun ryb pocházelo právě z rybníků. Potěšující číslo. To však jen tehdy, kdybychom jich bezmála deset tisíc tun nevyvezli. Ekonomicky je tak rybníkářství zajímavý obor, ovšem pro naši vlastní gastronomii mnoho ryb nezbývá. Což ovšem není chyba rybníkářů.



    V druhovém složení vede s velkou převahou (88,4 %) kapr. Lososovité ryby činily 3 %, býložravé 4,1 %, lín pak necelé jedno procento. Dravé ryby, byť jejich podíl v roce 2015 činil 1,1 % z celkového výlovu, jsou v pohostinství daleko žádanější. Jejich potřeba se – patrně k malé radosti rybníkářů – řeší importem. 

    Atmosféra podzimních dní u vypuštěných rybníků přitom má své kouzlo. Nostalgická, pro někoho možná smutná, nicméně natěšená nálada na hrázích, nad zataženými sítěmi, plnými zlatavých těl šupináčů, přitahuje každoročně na výlovy tisíce a tisíce zvědavců. Jen v geniální soustavě rybníků Třeboňské pánve jich je více než 500. Králem mezi nimi je pak Rožmberk. Jeho výlovu se v roce 2014 zúčastnilo bez jedné šedesát tisícovek zvědavců!



    Nedivte se, takový výlet je úžasným zážitkem. Na hrázích jsou zbudovány stánky s upravenými čerstvě vylovenými rybami, vůně se line široko daleko a fronty neberou konce. Na malých rybnících pak pohled na bahnitý povrch dna, kde se po posledním zátahu objeví „čapíci“, aby bosýma nohama našlápli a poté vylovili v bahně ukryté úhoře, je poetickým obrazem posledního aktu výlovu. Když je umocněn dobrým soustem třeba čerstvě vyuzeného kapra, vzklíčí ve vás snadno jakési pouto, svazující vás s výlovy už možná navždy. 



    Je jen škoda, že se chuť na sladkovodní rybu z českého chovu rozplyne hned cestou domů. O to větší, když ani monstrózní kampaň Ryba domácí nezvedla zájem o českou rybu o víc, než stěží o jednotky procent. Je pro konzumenta opravdu tak nezajímavá?



    To si vyzkoušejte sami. Vyberte se si rybník a termín výlovu – najdete je na internetu a je jich tam hodně. Rozjeďte se tam, pokochejte se uchvacujícím východem slunce nad řadou rybářů, zatahujících síť. Dopřejte si porci některé z nabízených ryb. Snězte ji, rukama z papírového tácku. Až si budete otírat tukem lesklá ústa, zamyslete se. Nad tím, jak je možné, že takovou lahůdku na lístcích v restauracích téměř neobjevíte.

    Možná, že právě to je další prostor pro značku Czech Specials a její širší uplatnění. 
     

Přihlásit k odběru newsletteru

Přihlašte se k odběru newsletteru a budeme Vám pravidelně zasílat nové články do e-mailu. Váš kontaktní email bude použit pouze za účelem zasílání našeho newsletteru, nebude předáván žádnému dalšímu subjektu. Zasílání můžete kdykoli ukončit kliknutím na link ve zprávě, kterou Vám bude newsletter doručen.